جنگل ابر شاهرود

جاذبه هاي گردشگري ايران

شنبه ۱۵ اردیبهشت ۰۳

جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر شاهرود

 

 


جنگل ابر شاهرود از جمله بكرترين جنگل هاي ايران است كه در 35 كيلومترى شمال شرقي شهر شاهرود قرار دارد. اين جنگل در استان سمنان و در مجاورت دهكده ابر واقع شده و مي توان گفت مرز ميان استان سمنان و گلستان مي باشد. 
جنگل خوش آب و هواي ابر، داراي مساحتي 35 هزار هكتاري و در ادامه جنگل هاي سر سبز شمال كشور است. 
اين جنگل در اكثر ايام سال از ابر پوشيده شده و به همين علت به آن جنگل ابر گفته مي شود. جنگل ابر به دليل ارتفاع زيادي كه از سطح دريا دارد و همچنين وجود چشمه سارهاي فراوان، در فصول گرم، سال آب و هوايي خنك و مطبوع دارد. 
جايى كه از ضخامت كوه‌ هاى البرز كاهش مي يابد، ابر هاى گرفتار در پشت اين ديواره از لا به‌ لاى دره‌ ها به سمت جنوب سرازير مى‌ گردند؛ به همين علت تقريباً از بعد از ظهر تا نيمه‌ هاى شب با سرد شدن هوا چنان مى‌ نمايد كه جنگل به روى ابرها سوار شده است. اين اتفاق، منطقه ابر را دگرگون كرده و آب و هوايى متفاوت از سراسر سمنان به آن داده است. 
در عمق جنگل، تپه‌ هايي پرشيب وجود دارند كه درختان بلند، آنها را فرا گرفته اند و مشهورترين درخت موجود در جنگل ابر، اورس نام دارد؛ درختى با ريشه‌ هاى بلند كه روى زمين مى‌ خزد.
بخش هاي ابتدايى جنگل ابر، ييلاق چوپانان گلستانى است، اما در عمق جنگل ديگر اثرى از انسان ديده نمى‌ شود.
جنگل زيباي ابر، به سه علت اهميت جهاني دارد. اول اين كه اين جنگل ها، بخشي از جنگل‌ هاي باستاني هيركاني مي باشند و گياهان دارويي آن در دنيا كم نظير هستند. دليل دوم مربوط به اكوتن اين منطقه مي‌ شود؛ يعني مرز ميان‌ بند بين دو اكوسيستم منطقه نيمه بياباني و جنگلي؛ در جنگل ابر مي توان، درختان سوزني برگ را در كنار درختان پهن برگ مشاهده كرد كه اين امر در گونه‌ هاي جانوري هم تاثير گذار بوده است. دليل سوم، به‌ خاطر جغرافياي خاص جنگل، دو منطقه كم و بلند ارتفاع در كنار هم قرار گرفته اند و همين امر سبب شده تا شاهد تشكيل اقيانوس ابر در اين منطقه باشيم، كه پديده كم نظيري در جهان به شمار مي آيد.
قدمت جنگل‌ هاي هيركاني كه در شمار بقاياي دوران سوم زمين‌ شناسي مي باشند از يك جهت و وجود 80 گونه گياهان چوبي به همراه گونه‌ هاي گياهي بسيار كمياب مانند راش، بلوط، توسكا، نارون، گيلاس وحشي، بارانك، سرخدار، نمدار و … از جهت ديگر نشان مي‌ دهد كه جنگل ابر مي‌ تواند همچون موزه زنده‌ اي براي جذب گردشگران داخلي و خارجي مورد استفاده قرار بگيرد. 
بخشي از گردشگران اين منطقه، گياه‌ شناساني هستند كه براي ديدن گونه‌ هاي كم نظير گياهي موجود در جنگل‌ هاي هيركاني به ايران سفر مي كنند. بخش ديگر نيز، توريست‌ هاي عمومي هستند كه بيشتر از كشورهاي آسياي ميانه و خاورميانه به ايران مي‌ آيند.
طرح جنگل كاري، احيا و غني سازي جنگل‌ از سال 1370 به اجرا در آمده است كه در مجموع مساحتي برابر 11216 هكتار از دامنه‌ هاي شمالي را شامل مي‌ شوند. همچنين بيش از 200 هكتار از مناطق فوق در اختيار عمليات نهال كاري با كاشت گونه‌ هايي مانند بلوط، افرا، شيردار، توسكا، ون، اقاقيا، گلابي وحشي، ممرز و تعدادي سوزني برگ از جنس لاريكس و كاج جنگلي و بذركاري با گونه‌ هاي ون، ممرز، بلوط، گلابي وحشي مي باشند كه همچنان ادامه دارد.

 

جاذبه‌هاي گردشگري در شاهرود 


جاذبه‌هاي گردشگري در سمنان 


جاذبه‌هاي گردشگري در سايت ويلاجار


منبع :  سايت ويلاجار

https://www.vilajar.com/Places/%D8%B3%D9%85%D9%86%D8%A7%D9%86/%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%B1%D9%88%D8%AF
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.